Monday, February 2, 2009

"Besfren? Ada Ke?"



Dulu aku pcaya dengan istilah "besfren"... bagi aku idup ni tak lengkap kalau takde besfren. Ye r, mcm yg korang tau, bukan sume masalah kita leh cite kt family terdekat kita mcm parents, akak, abg or adik. Tapi aku x nafikan, ada gak sesetengah dpd kita yg dah di didik dpd kecik lagik utk berkongsi apa jek masalah ngan family instead of kawan2 or org luar. Parents yg mcm tuh ada reason diorang sendiri knapa dorg wat cmtu. yg pasti aku tak tau n takmo amik tau. Apa yg aku tau, aku bukan jenis mcm tuh. 1stly maybe sebab aku tak berapa selesa utk cite masalah peribadi aku kt family aku. So aku lebih senang memilih kawan utk aku luahkan apa yg terpendam dlm ati aku nih. Atas prinsip tu jugak aku pcaya dengan istilah "BESFREN". Satu masa dulu aku pnah hapy n bahagia dengan "BESFREN2" yg aku ada. Aku rase bangga sebab bukan sume org kt dunia ni berpeluang utk ada "besfren" yg sgup susah senang ngan kita. Aku pelik bila ada kawan2 aku yg lagsung tak pcaya ngan istilah "Besfren". Tapi tu sume dulu.....
Tahun 2009 btul2 dah ubah social life aku... Disebabkan beberapa insiden yg berlaku kt aku (tak payahlah aku nk citer dengan lebih lanjut kt sini. Utk jaga ati beberapa pihak yg lgsung tak pnah pk pasal ati aku) prinsip n kepercayaan aku pada istilah "Besfren" ilang mcm tu jek. Aku jadik fobia n trauma dengan istilah "Besfren". Skang ni aku blaja utk idup dengan pendam masalah peribadi aku n cuba setelkan sendiri konflik jiwa aku. Maybe ada yg anggap cara aku nih bahaya utk aku. or ada yg keterlaluan lagik akan pk lama2 aku mgkin boleh bunuh diri sebab pendam masalah aku sorg2... Huhuhu.. Dun wory.. So far aku rasa ini lah cara paling terbaik utk aku n guess wat? aku bahagia dengan idup aku skang.. aku rase idup aku lebih berkualiti n bermakna tanpa "Besfren2" aku dulu... aku btul2 dah buang dorg jauh dri idup aku...
Ade yg kata aku zalim? Lemah? huh! satu jek aku leh ckp... "who cares?" aku berhak utk idup bahagia dengan cara aku n tak perlu nk pk apa org pk pasal life aku...
erm... pnat lah nk ckp banyak... pada sapa2 yg pnah kena "makan" ngan "besfren" sendiri or pnah "makan besfren" sendiri pk2 kan lah... Mulai ari nih aku sedar.. "Nafsu Mengatasi Segalanya". Kesempatan ni aku nk ucapkan time kasih yg tak terhingga pada kawan2 yg ada lagi bersama aku n tak jemu2 support aku.. (tak payahlah aku nk sebut nama.. korang tau sapa korg yg aku maksudkan) aku jugak nk mintak maaf pada kawan2 yg aku ada skang.. sebab aku tak boleh nk anggap korg besfren aku.. sebab aku dah tak pcaya dengan istilah jahanam tuh....WASSALAM....

4 comments:

  1. yes....ade betul juge apa yg ko kata.....sometimes we cant trust our best fwen ALSO...tp aku ni naif...kekadang tu mudah sgt percaya owang......cite ko nie betul2 bg pengajaran kat aku...thanks alot okies

    ReplyDelete
  2. huhuh welcome.. tapi setiap org berhak kuar ngan pendapat masing2.. tak semua setuju ngan pendapat aku.. apa pun berhati2 memilih kawan... gud luck!

    ReplyDelete
  3. Bestfren? apabenda tu?
    Hmm.. Bagi aku, itu sekadar istilah.. ada banyak jenis kawan dalam dunia ni.. ada kawan yang makan kawan, tikam dari belakang.. ada yang menggunakan kita hanya sekadar megisi kekosongan.. aku xpernah percayakan perkataan kawan..

    TAPI, aku percaya dengn perkataan S.A.H.A.B.A.T. (sedangkan nabi juga memerlukan pertolongan sahabat, ini pula kita yang lemah). Tak semua perkara kita mampu buat sendiri tanpa bantuan sahabat.. TAPI, susah kita nak jumpa SAHABAT.. ada yang dah lama berada di sisi tapi kita xsedar.. ada pulak yang tiba2 muncul..

    selama aku hidup ini, setakat ini aku ada 1 Sahabat je, susah nak jumpa yang lain..

    SAHABAT a.k.a teman sejati... orang yang tidak perlu kita tercari2.. biar ia hadir sendiri.. Oleh itu "Terimalah dari BROTHERS, Teman Sejati"

    Selama ini
    Kumencri-cari
    Teman yang sejati
    Buat menemani
    Perjuangan suci

    Bersyukur kini
    PadaMu Illahi
    Teman yang dicari
    Selama ini
    Telah kutemui

    Dengannya di sisi
    Perjuangan ini
    Senang diharungi
    Bertambah murni
    Kasih Illahi
    KepadaMu Allah
    Kupanjatkan doa
    Agar berkekalan
    Kasih sayang kita

    Kepadamu teman
    Ku pohon sokongan
    Pengorbanan dan pengertian
    Telah kuungkapkan
    Segala-galanya...

    KepadaMu Allah
    Kupohon restu
    Agar kita kekal bersatu
    Kepadamu teman
    Teruskan perjuangan
    Pengorbanan dan kesetiaan
    Telah kuungkapkan
    Segala-galanya
    Itulah tandanya
    Kejujuran kita

    ReplyDelete
  4. hamba Allah ni wat aku tersedarlah..
    sahabat a.k.a teman sejati tu lebih seronok di dgr dr bestfren..betul bestfren tu x seindah titlenye..ape pun jgn cepat melatah or melenting jika kita ni x di layan spt yg sepatutnye..ade reason utk semua tu...salam

    ReplyDelete